Hoe verteer je iets dat vreemd is en hoe verwerk je het bekende? Met de titel The Stomach and the Port zoekt de 11e kunstbiënnale van Liverpool (2021) de overeenkomsten tussen de maag en de haven. Beiden zijn de plek waar 'iets' verwerkt wordt. Daarnaast zijn beiden cruciaal voor het grotere geheel, de maag voor de mens en de haven voor de stad. Tijd om ons te verdiepen in dit thema, ter voorbereiding van de reis naar Liverpool in 2021 (Ga je mee?) In verband met COVID19 is de 11e biënnale van Liverpool verplaatst naar 2021.

Daar waar de maag ook als graadmeter functioneert voor onze gemoedstoestand, was en is de haven ook de graadmeter voor onze samenleving. Wanneer iets vreemds binnen komt, brengt dat onrust bij beiden en moeten beiden zich gaan verhouden tot dat vreemde. Accepteren, verwerken en doorgeven of juist weigeren en terugsturen. Deze overeenkomsten zijn ingezet als uitgangspunten en inspiratie voor de uitgenodigde kunstenaars (zie de lijst hieronder).

De 11e Liverpool Biennial onderzoekt het lichaam, gebaseerd op niet-westerse manieren van denken en zoekt naar begripsvorming van het individu. Een complex uitgangspunt voor een kunstmanifestatie. Daarom heeft de curator Manuela Moscoso dit opgedeeld in drie elementen., de maag, poreusheid en verwantschap. De maag wordt gezien als het primaire orgaan dat interacteert met de wereld om ons heen. Daar waar alles binnenkomt. Poreusheid wordt geassocieerd met een manier van omgaan met grenzen of de vorm van de huid. En verwantschap staat voor de sociale binding/laag die ons voorbereid op de vele toekomsten die ons te wachten staan.

De uitgenodigde kunstenaars passen zich aan, aan de omgeving, net zoals het lichaam zich aan zijn omgeving aanpast. De kunstwerken zijn daarom een combinatie van geluid, vermijden directe representatie, zoeken naar andere gender categorieën en manieren van contact maken. De werken zijn tastbare alsook performances en film. 

Wat de Biënnale van Liverpool extra interessant maakt is de connectie met de stad. Er is actief gezocht naar een verbinding tussen de hedendaagse kunst en Liverpool als locatie. Daarom vindt deze biënnale plaats op meerdere plekken. De locaties zijn de Bluecoat, Liverpool Central Library, Cotton Exchange Building, Exchange Flags, FACT, National Museums Liverpool, Open Eye Gallery, St George's Hall, Tate Liverpool en Victoria Gallery & Museum. Voor het eerst is de Biënnale ook aanwezig in het historische Stoffendistrict. Een wijk die vroeger het hart van de textielindustrie was en nu wordt ingericht als volwaardige leefwijk van de stad. 

Dit titel van deze biënnale en de eerste uitgangspunten belooft een inspirerende biënnale. Een waarin kunstenaars worden uitgedaagd om te kijken naar het bekende en het onbekende.

 {slider Curator Manuela Moscoso}

In 2018 werd bekend gemaakt dat Manuele Moscoso de nieuwe curator is van de Liverpool Biennial in 2021. Tot die tijd was zij senior curator bij het Museo Tamayo in Mexico Stad (Mexico). Daarvoor heeft zij als adjunct curator gewerkt in 2014 bij de Bienal de Cuenca in Ecuador en de editie van 2011 van het Queens Museum's Queens Internationial Biennial in New York (Verenigde Staten).

{slider Deelnemende kunstenaars}

{/sliders}

Afbeelding: Liverpool Biennial 2006, installatie van Matej Andraz Vogrincic. Fotobron