In 2017 vormde haar werk tijdens de Documenta14 in Kassel één van de hoogtepunten van deze vijfjarige kunstmanifestatie (in 2019 vormde hetzelfde werk onderdeel van de Biënnale van Venetië 2019). Gauri Gill (geb. 1970 in Chandigarh, India) kwam volgens haar bijna bij toeval tot haar onderwerpen van Indiaase inheemse culturen die dreigen te verdwijnen onder druk van de dominante, door de overheid bevorderde cultuur. Haar foto's zijn een combinatie van documenteren en vastleggen van de inheemse cultuur, het zichtbaar maken van de gevolgen van de culturele ingrepen van de Indiaase overheid alsook een protest voor het behoud van de unieke verscheidenheid in India.

Haar glasheldere fotoserie Acts of Appearance is een samenwerking met de broers Subhas en Bhagavan Dharam Kadu en hun familie en vrijwilligers uit het dorp. Samen maakten zij maskers in de traditie van de Adivasi maskermakers uit de Jawhar regio in west India. Dit keer zijn het geen heilige godenmaskers en demonen maar meer zelfportretten die de emoties verbeelden van de dragers in het alledaagse leven. De maskers die nu mensenhoofden, dierenkoppen of voorwerpen verbeelden werden gedragen door hun makers en vrijwilligers op zelf gekozen locaties zoals school, de bus, winkel of ziekenhuis. Alles in samenwerking tussen Gill, de broers Dharam Kadu en de vrijwilligers en vrienden. Niets vooraf bedacht en juist alles op locatie samen uitgewerkt.

De serie Fields of Sight is een opvallende verschijning doordat Gill hier samenwerkt met Rajesh Vangad die op haar foto's tekende. Samen met Vangad verkende Gill de regio van Ganjad, Dahanu (een Adivasi cultuur in de kuststreek van Maharashtra). De foto's die zij had gemaakt, lieten wel het landschap zien, maar niet de rijke verhalen van Vangad. Voor Gill was dat de aanleiding om Vangad het verhaal achter de foto's op de foto's te tekenen. Zo zien wij nu twee verhalen in één beeld, en door steeds te schakelen tussen de twee lagen, zien wij het dorp en 'horen' wij het verhaal van Vangad.

Gill weet op een mooie manier culturen vast te leggen, zonder dat zij puur een documentaire maker wordt. Met haar creatieve en vindingrijke ideeën komen de inheemse culturen tot leven. Door de kracht van de lokale cultuur te zien, maakt zij deze voor ons zichtbaar en geeft zij de culturele uitingen een nieuwe plek in onze samenleving.